Mad som medicin: kanel egenskaber

Kanel har mange positive egenskaber. I Danmark elsker vi den i snegle og i latte. Men kanel gør mere end bare at smage godt.

Ifølge kinesisk lægekunst kan kanel varme :

• milten og maven​

• styrke fordøjelsen​

• fjerne “kulde” ubalancer i kroppen såsom gigt, menstruationssmerter, forkølelse, kolde lemmer o.m​

• opfrisk nyrer, styrker YANG og fremme QI og blodcirkulation​

Kanel er også fantastisk til at stimulere slimhinderne i mave-tarmkanalen, fjerne gasser, hjælpe med appetitløshed og hæmme betændelse og bakterier.

Kanel’s væsen er "VARM" derfor er det godt at bruge i de kolde årstider, til at varme kroppen og styrke immunforsvaret.​

Eksempler på symptomer

Menstruationssmerter og gigt:​

Mange kvinder lider af alvorlige menstruationskramper, og gigt er noget næsten uundgåelige med alderen.

Kanel kan nære YANG  ➞  varme kroppen, styrke Qi og blodcirkulationen  ➞   forbedre symptomer ved at “opvarme” kroppen, giver/styrker energi og qi i meridianer og organer ➞ fordrive “kulde”.

Menstruationskramper, kraftige blødninger, kvalme og opkastninger under menstruation samt gigt er en form for “kulde” ubalancer og blokering i Qi og blodcirkulationen. Derfor er kanel særlig godt for disse symptomer.

Tandkødsbetændelse:​

Kanel kan hæmme betændelse og bakterier. Ud over at være god mod mavesår og forskellige mave-tarmproblemer kan du også prøve mundskylning med kanel mod tandkødsproblemer: I en fire ugers undersøgelse af 105 frivillige blev der testet mundskylning med kanelekstrakt (20 %). Undersøgelsen har vist en forbedring af tandkødsbetændelse og bedre mundhygiejne. Hvis man har det problem næste gang, så kan man altid prøve det af med noget kanel. :D

KORT SAGT​

Kanel er specielt godt for folk med: cirkulationens problemer, gigt, kronisk mavesår og sukkersyge.

Ikke velegnet til:  gravide kvinder, ammende mødre, folk med lever- og nyresvigt, folk med forstoppelse og alt for hidsigt folk.

Bivirkninger: Kanel som krydderi har ikke mange bivirkninger, MEN man skal dog ikke tage mere end 5g om dagen, medmindre man har specielle behov.

Tips: Drik en kop kaffe eller te om morgen med en smule kanel til at styrke din dag! (Eller spis risengrød med kanel ;)

Forrige

Brug chokolade som medicin

Næste

Effektive opskrifter mod hoste og lungebetændelse