Opskrifter

Efterårs fodbad

Det er en god idé at tage et fodbad umiddelbart inden man går i seng om aftenen. Fødderne er fundamentet i kroppens energisystem og fra foden er der via hundredvis af punkter forbindelse til alle kroppens organer.

Der er mange sundhedsfordele ved at tage et fodbad inden sengetid. Dels hjælper det kroppen til at slappe af, slippe stress, styrke blodcirkulation og immunforsvar, ligesom man sover bedre og dybere efter et fodbad.

Ved at tilpasse fodbadet de skiftende årstider kan man optimere virkningen. Om efteråret har vi mennesker brug for, at kroppen bliver varm og få styrket yang-energien, fjerne kulde og fugtubalancer, ømhed i kroppen, kulde i lemmerne, øge blodgennemstrømningen og styrke søvnens kvalitet.

Om efteråret er følgende ingredienser gode til et fodbad: Havtorn, forårsløg og ingefær.
Er der brug for noget mere specifikt, f.eks. at få fjernet væskeødemer og øge stofskiftet for at sætte gang i et vægttab, kan man med god virkning kombinere et fodbad med kanel og skræl fra en vandmelon.

almindelig fodbad

Sådan gør du med et fodbad kun med varmt vand:

Gør et vandfad eller en balje klar og kog en kande vand. Varm først fødderne med varmt vand fra vandhanen. I takt med at du vænner dig til varmen tilfører du ekstra varmt vand i baljen/fadet, lidt efter lidt.
Bliv ved med at hælde vand i indtil du sveder en anelse. Dette er vigtigt, fordi varmen hjælper blodet til at cirkulere, samtidig med at punkterne under fødderne masseres af varmen.
Det er vigtigt, at vandet og fødderne aldrig bliver kølige, for varmen skal blive i kroppen, så den kan trænge ind i organerne via meridianpunkterne, hvorfra den styrker kroppens yang og fjerner kulde- og fugtighedsubalancer. Fodbadet skal vare i ca. 30-40 min. for optimal effekt.
fodbad med ingredienser

Hvis du ønsker at lave fodbadet med ingredienser, så koges ingredienserne i en gryde:

Opskrift 1

Fodbad med ingefær, havtorn og forårsløg

Sådan gør du:

100g ingefær i skiver
1 buket forårsløg i skiver, brug kun de hvide dele med “rødderne”
10g frisk havtorn eller tørret 5g
2 1/2 liter vand

Kog ingefærstykkerne i 15 minutter. Tilsæt derefter forårsløg og havtorn og kog væsken endnu 10 minutter.

Hæld en liter af væsken op og lad det dampe til det er kølet ned til en temperatur, som du kan tåle. Brug kun vandet til at ’varme’ fødderne. Og supplér så op med den resterende væske lidt efter lidt, så du hele tiden holder fodbadet varmt, som tidligere beskrevet.

Opskrift 2

Fodbad med kanel og skræl fra en vandmelon (gerne økologisk)

Sådan gør du:

Ca. 15g tørret vandmelon skræl eller 120g frisk
2 gram pulveriseret kanel
2 1/2 liter vand

Det hele koges i 20 minutter. Derefter benyt vandet efter samme metode som det førnævnte fodbad. 

OBS! Gravide kvinder må ikke bruge denne opskrift.

Efter Fodbadet
Hav gerne et par varme sokker og et håndklæde klart, så du kan duptørre fødderne efter fodbadet og putte varme sokker på. På den måde fortsætter effekten af fodbadet i flere timer.
Skriv op til vores nyhedsbrev

Hvis du gerne vil have flere tips til øget sundhed så like vores Facebookside og website. Her finder du masser af gode sundhedsråd. Det er en god idé at tilmelde sig vores nyhedsbrev, så du løbende bliver opdateret med nyheder, opskrifter og gode råd.

Ønsker du også healing og at være med i onlinesessioner og samtaler, så kan du tilmelde dig vores sundhedsabonnement for kun 200,- kr. om måneden, uden binding.

Vi glæder os til at hjælpe dig godt igennem efteråret og vinteren, så du kan møde foråret og sommeren med et godt og styrket helbred.

Kærlig hilsen
Mandy og Sally

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

5 × four =

error: Content is protected !!
X