Opskrifter

Kanel opskrifter for efterår og vinter

Kanel har mange gode egenskaber. I Danmark elsker vi det i vores snegle og i vores latte. Men kanel kan mere end bare smage godt.

Ifølge kinesisk lægekunst kan kanel varme :

Kanel er også velegnet til at stimulere mave-tarmslimhinden, fjerner gas, hjælper mod appetitløshed og hæmmer betændelse og bakterier.

Kanel’s væsen er "VARM" derfor er det godt at bruge i de kolde årstider, til at varme kroppen og styrke immunforsvaret.​

Menstruationssmerter og gigt:

Mange kvinder lider af stærkt menstruationssmerter, og gigt er noget man næsten ikke kan undgå med alderen.

Kanel kan nære YANG  ➞  varme kroppen, styrke Qi og blodcirkulationen  ➞   forbedre symptomer ved at “opvarme” kroppen, giver/styrker energi og qi i meridianer og organer ➞ fordrive “kulde”.

Menstruationssmerter,  kraftig blødning, kvalme og opkastning ved menstruation, samt gigt er en form for “kulde” ubalancer og blokering i Qi og blodcirkulation. Derfor er kanel specielt godt for disse symptomer.

Tandkødsbetændelse:

Kanel kan hæmme inflammation og bakterier. Ud over at være godt mod mavesår og forskellige gastro-ubalancer, så kan man også prøve et mundskyl med kanel mod tandkødsproblemer. En undersøgelse på 4 uger med 105 forsøgende, har prøvet et mundskyl med kanelekstrakt (20%). Undersøgelsen har vist en forbedring af tandkødsbetændelse og bedre mundhygiejne. Hvis man har det problem næste gang, så kan man altid prøve det af med noget kanel. 😀

Kort sagt

Kanel er specielt godt for folk med: cirkulationens problemer, gigt, kronisk mavesår og sukkersyge.

Ikke velegnet til:  gravide kvinder, ammende mødre, folk med lever- og nyresvigt, folk med forstoppelse og alt for hidsigt folk.

BIVIRKNINGER: Kanel som krydderi har ikke mange bivirkninger, MEN man skal dog ikke tage mere end 5g om dagen, medmindre man har specielle behov.

Tips!

Drik en kop kaffe eller te om morgen med en smule kanel til at styrke din dag! (Eller spis risengrød med kanel 😉

Opskrift 1

Hjælper og styrker Qi. Godt mod kold i nakken, kolde hænder og fødder samt styrker milten.

Sådan gør du:

2 æbler skæres i skiver, tage kernen væk.
Varm panden med lidt olie.
Steg æblerne i 2 minutter.
Tilsæt 1 tsk. kanel.

Klar til at spise!

Held og Lykke.
Kærlig hilsen Mandy og Sally 🙂

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Tilmeld til vores nyhedsbrev