De 6 eksterne patogener

Kære alle. Nu er det efterår hvor vejret bliver køligere og vinden bliver mere bidende.
Ifølge Gammel kinesisk lægekunst, der mener man, ved årstiderne skift vil der medføre “6 eksterne patogener , der kan påvirke kroppen negativt og derfor skal man være ekstra opmærksom og pas på.
“De 6 eksterne patogener er: vind, varme, fugtighed, hede, tørhed og kulde.
Alle sygdomme og lidelser kan beskrives eller høre med til en eller flere kategorier, afhængigt af sæsonen, miljøændringer eller gamle skader.
FX. Hvis man har nemt ved at få lungebetændelse, kan det skyldes at man ikke har behandlet forkølelse til tiden. I kinesisk lægekunst, vil man beskrive det som “man har for meget fugtighed og kulde” i kroppen.

* * * * * * * * *
Forkølelse og influenza hører under disse kategorier : Vind/kulde og Vind/varme.
𝐅𝐨𝐫𝐤ø𝐥𝐞𝐥𝐬𝐞 – VIND/KULDE: har symptomer som host, slim, næsestop, løbende næse, øm i kroppen samt følsomme overfor vind og kulde.
𝐈𝐧𝐟𝐥𝐮𝐞𝐧𝐳𝐚 – VIND/VARME: har symptomer såsom feber, ondt i halsen, ofte tørstig og fryser.
Her skal man drikke eller spise ernæring der går efter de “kolde symptomer”, samt opskrifter der kan hjælpe med at fjerne varme (feber) og renser.
* * * * * * * * *

Både forkølelse og influenza kan deles op i 3 faser: start, midt og slut
* Fase 1 begyndelse : tydelige symptomer på forkølelse eller feber.
** Fase 2 midtvejs : symptomerne vil være bedre eller nærmest forsvundet. Men der vil være irriterende hals med host og slim.
*** Fase 3 “restituerende periode”: her vil de fleste symptomer være aftaget. Perioden her er vigtig for at forbygge og styrke immunforsvaret, så man ikke får senfølgende symptomer.

Faserne er vigtige, fordi man kan “gå efter” de forskellige faser med mad og ernæringer, der kan hjælpe med at styrke kroppen og får symptomerne væk endnu hurtigere.

At styrke kroppen og immunforsvar er et must. Symptomerne på forkølelse og influenza kommer som et resultat af kampen mellem kroppens beskyttende Qi (kan beskrives som immunforsvar), og de eksterne patogener. Når din beskyttende Qi er svag, så er du mere sårbare over for patogenernes angreb og dermed har nemt at blive “syg.
Følge med i morgen og læs om de forskellige opskrifter til hvordan du kan komme dig hurtigere, forbygge og styrke kroppen, så du kan vinde kampen. ✨
Held og lykke allesammen. 🙏
Kærlig hilsen Sally og Mandy